Spelt, volkoren, maïs of wit brood?

Spelt, volkoren, maïs of wit brood?

Er zijn vele soorten broodjes. Maar welke kies je? We begrijpen dat ieder soort een andere smaak heeft, toch is de keuze vaak lastig. Wat is nu het verschil tussen tarwe, wit, volkoren mais en spelt? Wij leggen het je uit.

verschillende broodjes

Te beginnen met witbrood

Witbrood bevat dezelfde soorten vitamines, mineralen en voedingsvezels als bruinbrood- en volkorenbrood. Het verschil is dat bruin- en volkorenbrood méér van deze belangrijke voedingsstoffen bevatten. Dit is ook de reden dat witbrood minder gezond is. Is het dan beter om nooit wit brood te eten? Nee, een wit broodje op zijn tijd kan prima. Zolang je dit maar combineert met andere soorten brood om alle vitamines binnen te krijgen. Want laten we eerlijk zijn, een wit broodje is toch wel heel lekker!

Tarwe of volkoren

Meel of tarwemeel is een combinatie van bloem en volkorenmeel. Meestal is dat in verhouding van 50/50.  Tarwe is, naast rijst en maïs, een van de meest gegeten granen in de wereld. Bij broodtarwe kan je onderscheid maken in: zachte of harde tarwe met witte of rode korrels. Zijn volkoren tarweproducten goed voor de gezondheid? Het antwoord is: ja. Het eten van vezelrijke producten, zoals volkoren producten verlaagd onder andere het risico op diabetes type 2. De gezondheidsraad adviseert dagelijks 90 gram volkorenproducten te eten. Dat zijn omgerekend 3 volkoren boterhammen per dag.

Speltbrood is hip

Wat is gezonder, spelt of tarwe? Spelt is een graansoort, net als rogge, haver en tarwe. Het grootste verschil tussen deze twee graansoorten is de smaak. Brood met spelt als basis is wat pittiger en iets nootachtiger. Speltbrood is ook verkrijgbaar in de varianten wit, bruin en volkoren, hiervan is volkoren speltbrood is het gezondst. Een speltbrood mag pas zo genoemd worden als het meel bestanddeel voor minimaal 98% van spelt komt. In spelt en tarwe zitten ongeveer evenveel koolhydraten, eiwitten, mineralen, vitamines en vezels. Kortom: (volkoren) speltbrood en tarwebrood zijn even gezond.

Wat je ook doet, volkoren is altijd goed

Wat zowel tarwebrood als speltbrood het meest gezond maakt is volkorenmeel. Je zou dus kunnen zeggen dat speltbrood gemaakt van volkoren speltmeel een gezonde keuze is. Niet alleen voedingsvezels, vitamine B en mineralen, maar ook bepaalde bioactieve stoffen in dat brood dragen bij aan veel gezonde effecten op je lichaam. 

Brood á la Italia

Je hebt natuurlijk ook de Italiaanse bol. Dit bolletje heeft een vrij harde, krokante korst en is ruim twee keer zo groot als een kadetje. Over het algemeen bevat het deeg van een Italiaanse bol bloem, instant gist, kristalsuiker, zout, rozemarijn, tijm, peso, olijfolie, griesmeel en een beetje water. Ga je voor een broodje Italiaans? Dan is het natuurlijk heerlijk om te kiezen voor een Italiaanse bol. Het is wel zo dat de Italiaanse bol niet de gezondste keuze is. Dit komt omdat er in dit brood minder vezels, vitamines en mineralen zitten dan in volkorenbrood. Neemt niet weg dat een Italiaanse bol op zijn tijd prima kan!

Tot slot maïsbrood

Maisbrood is brood waarbij een van de ingrediënten maïsmeel is. Er wordt altijd een andere graansoort in verwerkt, want van alleen maïs kan je geen brood maken. Maïsbrood is dus altijd een meergranenbrood. In Nederland wordt er bijna altijd tarwebloem gebruikt om een luchtige structuur in het brood te krijgen. De maïs zorgt dat het brood een gelige kleur krijgt. Maïsbrood heeft een lichtzoete smaak en lijkt een beetje op een wit broodje. Probeer ons heerlijke broodje zalm eens op een triangel maïs.

Ga voor variatie

Het belangrijkste is dat je gevarieerd eet. Een wit broodje op zijn tijd is echt niet slecht. Varieer dus in de verschillende soorten broodjes. Ben je benieuwd wat je allemaal op deze lekkere broodjes kan doen? Doe inspiratie op via ons gevarieerde aanbod broodjes en groepslunches. 

Volkorenmeel brood